Ezért jó döntés 2020-ban is a céges kártyanaptár

A szocializmus idején az egyik legfelkapottabb reklámhordozó volt, ma már mégis kevesen használják. Most megmutatjuk, miért lehet érdemes 2020-ban újra elővenni!

A mobileszközök korában a kártyanaptárakra sokan úgy gondolnak, mint idejétmúlt marketingeszközre. Ez a felfogás azonban alapvetően téves.

Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a napjainkban is aktív, megannyi gyűjtő, akik úgy tekintenek ezekre az apró, reklámcélú papírdarabokra, mint rengeteg izgalmas dolgot mesélő kordokumentumokra, relikviákra. Nem véletlenül, hiszen a kártyanaptárak gyártása és gyűjtése mögött majdnem akkora hagyomány áll, mint amit korábban már megismertünk a képeslapok esetében.

Ebből a bejegyzésből megtudhatja, hogyan született meg a kártyanaptár, marketingeszköz, miért lett az egyik legnépszerűbb reklámhordozó, és rengeteg egyéb megoldás mellett miért lehet érdemes még ma is stratégiánk aktív részeként alkalmazni.

A kártyanaptár történelme

Talán kevesen tudják, de a kártyanaptárak története több mint száz évvel korábbra, egészen az 1800-as évek végéig nyúlik vissza. A korai naptárak persze teljesen máshogy néztek ki, mint a mostani reklámhordozók. Eredetileg nem marketingcélból jöttek létre, és a napok és névnapok mellett csak semleges grafikákat tartalmaztak, esetleg illusztráció nélkül készültek. Ekkortájt még úgy nevezték őket, hogy tárcanaptárak.

A tárcanaptárak célja nagyjából a ma is használt határidőnaplóknak, egyéb, hordozható naptárakénak felelt meg. Reklámcélokra csak nagyjából az 1900-es évek első harmadától alkalmazták őket.

A kártyanaptárak eleinte divatüzleteket, korabeli újságokat, gyógyszertárakat népszerűsítettek, de a komoly gyűjteményekben történelmi témákkal felruházott darabokkal is találkozhatunk. Mind az első világháború idején, mind az azt követő időszakban jellemző volt például a kártyanaptárak politikai, társadalmi üzenetekkel történő felruházása, egyfajta propaganda célra történő felhasználása is.

A harmincas években vette kezdetét az az időszak, melytől kezdve egyre több reklámmal találkozhatunk. Köztük olyan márkákkal is, melyeket akár ma is ismerhetünk. Ekkortájt jelentek meg például az Orion, a Nivea, valamint a Dreher első, naptáron látható hirdetései is melyek közül sokat ma már ikonikus, reklámtörténeti darabként kezelnek.

Az ötvenes évektől ezek helyét a hiánygazdaság beköszöntével inkább az állami cégek hirdetései, valamint a propagandacélú grafikák vették át.

Nagyjából 1945-től a Kossuth nyomda és az Ofszet- és játékkártyagyár készítette a kártyanaptárakat, állami megrendelésre. Ebben a körül-belül húsz évig tartó időszakban leginkább az Állami Biztosító, a BÁV, a MÉH, a MOKÉP, és egyéb, állami szervezetek reklámjai domináltak, az úttörő-létet és a szocialista értékrendet népszerűsítő propagandával kéz a kézben járva.

A reklámcélú felhasználás tekintetében az igazi fellendülést a hetvenes évek eleje hozta magával. Innentől kezdve egyre nagyobb számban, egyre szélesebb kategóriákban jelentek meg kártyanaptárak, és a legtöbb komoly gyűjtő is ekkoriban kezdte meg felépíteni kollekcióját ennek a rendkívül érdekes egyedi reklámhordozóból.

A Kádári „puha diktatúra” ugyanis némileg elnézőbb módon adott lehetőséget az érdekesebb, diverz, kissé talán szókimondóbb, erotikus témák megjelenésének is.

Nem véletlen, hogy ezt az időszakot a kártyanaptár első virágkorának tekintjük, és sok olyan háztartás akad, hol a mai napig komoly kollekcióval találkozhatunk ennek az érának a rendkívül érdekes és sokszínű felhozatalából.

Amikor az egyéniség megkopik

A kártyanaptárak a kilencvenes évek beköszöntével némileg veszítettek népszerűségükből. Ez főként a számítástechnika fellendülésének és szélesebb körben történő elterjedésének volt köszönhető. Az egyszerűen és gyorsan megtervezhető digitális grafikák korával ugyanis az egyedi tervezésű naptárakra már kevesebb igény mutatkozott.

Tetszik ez a cikk?

Adja meg a leggyakrabban olvasott e-mail-címét, és amint megjelenik egy új cikk az oldalon, máris elküldjük azt Önnek!

Az esztétika szerepét kezdte átvenni az egyszerű reklámhordozó jelleg, a minőséget felváltotta a mennyiség. A rendszerváltás utáni kártyanaptárak többsége éppen ezért egyszerű, kevésbé izgalmas grafikákkal látott napvilágot.

Mondhatni úgy is a kártyanaptár, olcsó tömegtermék lett, ami a gyűjtők egyre csökkenő számán is megmutatkozott. Ez persze nem azt jelenti, hogy a marketing eme formája végleg eltűnt volna a köztudatból.

Napjainkban is rengeteg céggel találkozhatunk, akik az újév közeledtével bevetik a kártyanaptárt, mint reklámhordozót, és úgy tűnik, egyre többen kezdik újból felfedezni az apró, pénztárcában vagy igazolványtokban tartható kártyákban rejlő, egyébként magas potenciált.

A kétezres évek vége óta ismét egyre több naptárral találkozhatunk, melyek igényes grafikával, egyedi tervezéssel próbálják meg felhívni a figyelmet egy adott termékre vagy vállalkozásra, és mi sem legitimálhatja jobban a kártyanaptár létezését, minthogy továbbra is akadnak szenvedélyes gyűjtők, akik évről évre próbálják begyűjteni a lehető legkülönbözőbb darabokat az ország minden tájáról.

Érdemes-e kártyanaptárat csináltatni 2020-ban?

Sokan gondolják úgy, hogy a kártyanaptár idejétmúlt reklámhordozó, azonban ez a feltételezés ilyen módon nem állja meg a helyét. Sőt, sokkal hatásosabb is lehet, mint a napjainkban is kedvelt szórólap, vagy a sokakhoz elérő, ámde felejthető online hirdetések.

A kártyanaptár ugyanis nem szimpla eldobható papírdarab. Egyszerű, ámde hasznos kiegészítő a mindennapokban, mely egy cégnek egyszerre funkcionál névjegykártya-, valamint praktikus reklámfelületként.

A kártyanaptárak a maguk módján tehát különleges reklámhordozók. Évek, évtizedek után nem csak szép emlékeket idézhetnek, de egy-egy szebb és ritkább darabnak eszmei értéke is lehet a gyűjtők körében.

És igaz, hogy ma, a digitális világban már kisebb jelentőséggel bírnak, mint az úgynevezett „aranykorban”, azonban egy szép, igényes kivitelezésű céges naptár továbbra is kiváló módja lehet annak, hogy meglepjük vásárlóinkat, ügyfélkörünket.

Már csak azért is, mert rohanó világunkban a kártyanaptár egyre kevésbé számít tömegterméknek, és egyre egyedibbek azok a cégek, akik továbbra is élnek az általa kínált marketinglehetőségekkel.

Ráadásul gyártásuk egyszerű és olcsón kivitelezhető. Az átlagos méretet tekintve ugyanis egy nyomtatott íven sok kártyanaptár elfér, így egy igényesen megtervezett darab egyszerre lehet praktikus, hatékony, és költségkímélő reklámhordozó, mely sokkal kisebb valószínűséggel végzi majd a szemetesben mint egy egyszerű szórólap, plakát, vagy reklámprospektus.

Tetszik ez a cikk?

Adja meg a leggyakrabban olvasott e-mail-címét, és amint megjelenik egy új cikk az oldalon, máris elküldjük azt Önnek!

Gyorsan, szépen dolgozik a nyomda, és JÓ ÁRON! Csak ajánlani tudom mindenkinek. Novák Katalin

Pontos, gyors és szép munka. Magyar Csaba

További olvasnivalók

Nyomdai ajánlatkérés a legegyszerűbben, leggyorsabban.

Kényelmesen és gyorsan.

Csak a legszükségesebb paraméterek bekérésével.

Ezek is érdekelhetik: