A megfelelő színek a szavaknál is beszédesebbek

Ahogyan az esztétikus grafikának és a szavak megfelelő sorrendjének, úgy a színösszeállítás is komoly szerepe van a reklámpszichológiában. Hogyan hatnak ránk a színek, és hogyan használhatjuk őket helyesen?

Egy nyomdatermék esetében rendkívül fontos a megjelenés. A tökéletes összhatás három alappillérét a grafikai tervezés, a tipográfia, valamint a színek megfelelő használata jelenti. Utóbbiról sokan nem is gondolnák, mennyire fontos egy adott kiadvánnyal kapcsolatos első benyomás kialakulása szempontjából.

Pedig ugyanúgy, ahogyan az esztétikus grafikának, a szavak megfelelő sorrendjének és a betűk méretének, úgy a színösszeállítás is komoly szerepe van a reklámpszichológiában.

Az alábbiakban röviden és tömören összefoglaltuk, miért fontos, hogy a nyomtatott kiadványok és reklámanyagok tervezése során mindig a tökéletes színösszeállítás megtalálására törekedjünk.

Nem csupán esztétikai kérdés

Kiadványunk színösszeállításának megtervezése nem csupán abból a szempontból lényeges, a kész nyomdatermék mutatós legyen. A megfelelő színek kiválasztása az egyik legjelentősebb feladat, a grafikai és tipográfiai elemek megfelelő elrendezése mellett, hiszen színek önálló jelentéssel bírnak. Segítenek asz asszociációban, éppen ezért komoly hatással lehetnek az emberi érzelmekre. a megállapítást több, rangos kutatás is alátámasztja.

A színek pszichológiája által kínált, értékesítési lehetőségeket pedig világszerte profi marketingesek ezrei igyekeznek napról napra hatékonyabban kiaknázni és felhasználni kampányaik során. Mi pedig sok esetben észre sem vesszük, de tudat alatt a megjelenés, és főként a helyes színösszeállítás az, ami segít eldönteni, hogy két hasonló lehetőség közül melyik legyen az, amit kiválasztunk.

A színek pszichológiája a nyomtatásban

Ahhoz, hogy megtaláljuk egy nyomdatermék szempontjából a tökéletes színösszeállítást, először is tudnunk kell, mi a pontos célunk az adott kiadvánnyal, kiknek készítjük, milyen összetételű a célközönségünk

Mint ahogyan a tipográfiai elemek esetében, úgy a színek kiválasztásánál is sokat számít a célcsoport demográfiai háttere, életkora, és alapvető igényei.

Más színösszeállítások működhetnek ugyanis egy adott társadalmi illetve szubkulturális közeg esetében, de a különböző nemeknél és korcsoportoknál is eltérőek lehetnek az igények a vizuális megjelenést illetően.

Kiadványunk külseje természetesen nem csak célcsoportunk igényeitől, hanem az általunk kommunikálni kívánt üzenettől is függ. Más színösszeállítással dolgozik például egy magas társadalmi pozícióban dolgozó üzletembereket megcélzó brosúra, mint egy gyorséttermet népszerűsítő reklámkiadvány, vagy épp egy fiatalok számára szerkesztett életmódmagazin.

És hogy miért?

A válasz természetesen a színek pszichológiájának tudományában keresendő.

Minden szín más érzést ébreszt

Egyes kutatások szerint az impulzusvásárlások nyolcvan százalékának esetében a csomagoláson használt színkombináció az, ami hatást gyakorol a fogyasztókra. Hamarabb tesznek a kosárba egy olyan terméket, melynek csomagolása a megfelelő színösszeállításnak köszönhetően már önmagában is az árucikk helyett beszél.

Éppen ezért fontos, hogy egy nyomtatott kiadvány már külsejével, a borítón használt színek megfelelő használatával is felhívja magára a figyelmet a boltok polcain. Összegyűjtöttük tehát a marketingben leggyakrabban használt színeket, és néhány mondatban összefoglaltuk azok hatásait az emberi elmére.

  • Piros

A boltok polcain számtalan alkalommal találkozhatunk a piros színnel, ami nem véletlen, hiszen az összes közül talán ez tekinthető a leginkább figyelemfelkeltőnek. A piros szín egyszerre energikus és határozott, nem véletlenül alkalmazzák a tiltások, figyelmeztetések kiemelésére is.

Nem csak figyelemfelkeltő, de sürgető hatással is bír, és egyes kutatások szerint nem csak a szívverésünket növeli, de pozitívan hat az étvágy fokozására is. Nem véletlen tehát, hogy a legtöbb gyorsétterem logójában találkozhatunk vele.

  • Sárga

A sárga színről legtöbben a fényre, a napsütésre asszociálnak, éppen ezért fiatalságot és jókedvet sugároz, melegséget áraszt magából. Ebből adódóan leginkább dinamikus, fiatalos márkák használják, az elegáns, exkluzív termékek esetében pedig kerülik a sárgát, hiszen túlságosan rikítónak, komolytalannak hathat a célcsoport szemében.

A piroshoz hasonlóan erősen figyelemfelkeltő jellegű, éppen ezért a két szín kombinációjával is gyakorta találkozhatunk. Egyes kutatások szerint a sárga színű dolgok jobban megragadnak memóriánkban, ennek fényében pedig nem meglepő, hogy az impulzusvásárlósok generálásában a sárga a pirost is felülmúlja, és szinte verhetetlen.

  • Narancs

Fiatalos, dinamikus, a piros és sárga keverékéből létrehozható szín. Pozitív érzelmeket és melegséget sugároz, valamint az előző két színhez hasonlóan a figyelemfelkeltésre is kiválóan alkalmas.

Használata leginkább a játékiparban, valamint az élvezeti cikkek piacán jellemző.

  • Kék

A kék békét és nyugalmat árasztó szín, melyet legtöbbször olyan természeti jelenségekkel azonosítunk, mint az égbolt, vagy az életet adó, tiszta víz. Éppen ezért gyakran használják akkor, ha az egészséggel, életerővel kapcsolatos asszociáció elérése a cél.

Világosabb tónusokban derültséget, energiát sugároz, míg a sötétebb tónusai inkább megfontoltságot és bölcsességet árasztanak magukból.

  • Zöld

Csakúgy, mint a kéket, a zöld színt is a legtöbben természeti jelenségekkel azonosítják. A zöld szín használata nyugalmat leginkább nyugalmat sugall, ezért használják a legtöbb helyen a kórházi várótermek és kórtermek alapszíneként is.

A béke és a nyugalom mellett egyfajta természetközeli érzést is ébreszt az emberben, éppen ezért sok egészségmegőrzéssel foglalkozó cég használja.

Habár hazánkban kevésbé releváns az asszociáció, de külföldön a pénzintézmények meghatározó színe is a zöld, hiszen sokan a dollárral, a gazdagsággal azonosítják bizonyos árnyalatait.

  • Fekete

Talán a leginkább plasztikus szín, mely egyszerre elegáns és hideg, más színekkel kombinálva pedig egyfajta katalizátorként működik.

A fekete arannyal vagy ezüsttel kombinálva az időtálló luxus jelképe, míg pirossal együtt alkalmazva inkább határozottságot és eltökéltséget sugároz és tiszteletet ébreszt az emberben.

  • Fehér

Szintén egy elegáns szín, azonban a feketével ellentétben kevésbé erős és határozott. Leginkább a tisztaság és az egészség megtestesítője, tökéletességet és letisztultságot sugároz. A minimalista design híveinek kedvelt alapszíne, évtizedek óta az egyik alapvető vizuális tényező, ha a modernizmusra gondolunk.

Csakúgy, mint a fekete szín esetében, az arannyal kombinált fehér a presztizs és az elegancia tökéletes megtestesülése, világosabb színekkel kombinálni azonban nem igazán érdemes, hiszen ekkor határozatlanságot, döntésképtelenséget sugallhat.

Nem mindegy, hogyan párosítunk

A fentebb említett színek különböző kombinációi szintén más-más hatást válthatnak ki az emberi elmére. Ahogyan például a fekete és az arany párosítása eleganciát sugall, úgy a fekete és a sárga már inkább figyelemfelkeltő, hatásvadász kombináció. A sárga és a zöld párosítása természetességet sugall, míg a sárga és a piros együtt alkalmazva tettre késztet, és egyes kutatások szerint jó hatással van az étvágyra.

Ezeken a példákon keresztül jól látható, a grafikai tervezés és a tipográfia mellett mennyire fontos eleme is a kiadványszerkesztésnek a színek megfelelő összeállítása. És habár marketingesek mellett az igazán jó grafikusok és nyomdászok is tisztában vannak azzal, hogy melyik színösszeállítás milyen környezetben és hogyan működik, egy kis segítség senkinek nem árthat abban, hogy megtalálja a márkája, vagy kiadványa számára tökéletes kombinációt.

Ebben az előre megtervezett színpaletták mellett olyan alkalmazások is segítségünkre lehetnek, melyek kifejezetten abból a célból jöttek létre, hogy segítsenek megtalálni grafikai projektjeink a leginkább ideális színkombinációkat.

Csak dícsérni tudom az Ofszetnyomda.hu-t. Szolgáltatásuk gyors, rugalmas és minőségileg kifogástalan. Mindenkinek csak őszintén ajánlani tudom. Muhi Oskar ügyvezető AngloINFO Budapest

Gyors rendelkezésre állás és korrekt kivitelezés. Szép munka, gratulálok! Klikkmánia

További olvasnivalók

Nyomdai ajánlatkérés a legegyszerűbben, leggyorsabban.

Kényelmesen és gyorsan.

Csak a legszükségesebb paraméterek bekérésével.

Ezek is érdekelhetik:

Szabványos méretek

A nyomdai gyakorlatban a legtöbbször kétféle papírral találkozhatunk, attól függően, hogy milyen nyomógépen, milyen technológiával dolgozzuk fel: íves, és tekercses formában.

A legjellemzőbb szabványos papírméretek az A és B fősorozatba tartoznak.

Elolvasom »