A trend és a színek összefüggése – avagy érdemes-e tervezőként meglovagolni a divathullámokat?

Milyen tényezők befolyásolják a felkapott színek változását a design és a nyomda világában? Leginkább a kultúra és a pszichológia. Most azt is megmutatjuk, hogyan!

A fogyasztók ízlése folyamatosan változik. Minden évben találkozunk olyan, új trendekkel, melyek nagy hatással vannak a közízlésre. Ezek a hullámok meghatározzák azt, mik lesznek az elkövetkező időszak felkapott design-sémái.

A formák és az anyagok mellett a divat alakulásában hatalmas szerepet játszanak a színek, melyek egyszerre rendelkeznek önkifejező, befolyásoló, és gondolkodást formáló hatással.

De mik azok a tényezők, melyek meghatározzák, hogy egy adott időszakban mely színek lesznek leginkább felkapottak? És milyen hatással van a divat folyamatos alakulása a nyomdatermékek piacára?

A pszichológia jelentősége a tervezőmunka során

Sokak szerint a grafikai tervezés legfontosabb alappillére a rajztudás. Mások a vizuális érzék meglétében vélik felfedezni a jó designermunkához szükséges alapokat. A legtöbben viszont megfeledkeznek arról, mennyire összetett feladatról is van szó, és hogy ezek a dolgok csupán alappilléreit jelentik egy komplex, több tudományágon alapuló szakmának.

A jó tervező általában nyitott a világra, folyamatosan formákban és lehetőségekben gondolkodik. A tipográfia, valamint a reklámpszichológiai ismeretek legalább annyira fontos részét jelentik munkájának, mint az alapvető, esztétikai érzék. Nem véletlenül.

Blogunkon korábban már foglalkoztunk azzal, hogy a színek megfelelő kiválasztása és párosítása mennyire fontos szerepet tölt be a fogyasztói döntések kialakulásában. A színek hozzájárulnak az első benyomás kialakulásához. Különböző érzéseket ébresztenek bennünk, melyek alapvetően meghatározzák azt, hogy a célközönség hogyan viszonyul egy adott termékhez, szolgáltatáshoz, vagy brandhez.

Bizonyos színsémák és összeállítások például olyan hangulatokat keltenek az emberben, melyek egy adott évszakhoz, vagy akár egy épp felkapott őrülethez köthetők. Mások öröknek mondhatók, és a trendek folyamatos változása ellenére is bármikor bevethetők. Ezek a dolgok főként kulturális berögződéseknek, valamint az emberi agy alapvető biológiai asszociációinak köszönhetők.

Ha szeretnénk megfelelően használni a színeket, tisztában kell lennünk tehát azzal, hogy milyen célközönség számára készül a kiadvány, és végeredményben milyen érzelmekre szeretnénk hatni vele.

Ha ezekre az alapvető dolgokra tudjuk a választ, már az sem kérdés, hogy érdemes-e meglovagolnunk az aktuális design-trendek valamelyikét, vagy elég egy jól bevált, elegáns színséma mellett döntenünk.

Kulturális hatások a marketingben

A színekkel kapcsolatos divatot nagymértékben befolyásolják a minket körülvevő, kulturális komponensek is. Olyan dolgok, mint például a nemzeti színekkel való kapcsolatunk vagy épp a hitvilággal, különböző, csoportos meggyőződéssel kapcsolatos érdeklődésünk, ismereteink. Ebből adódóan pedig kultúráktól függően hatalmas eltérés lehet a szimbólumrendszerek közt.

Ezek a különbségek a nagy, nemzetközi trendek esetében is meghatározóak lehetnek. Különböző kultúrák különbözőképp interpretálhatnak bizonyos üzeneteket, máshogy reagálhatnak akár egy számukra előnytelen színösszeállításra is.

A legtöbb európai kultúrában a fehér szín például a tisztaságot jelképezi. Akadnak azonban olyan helyek a világban, ahol a fehér a gyász, valami elvesztésének a megtestesítője. Csakúgy, mint ahogyan bizonyos keleti kultúrákban a lila, vagy a piros szín használatos ugyanezen érzés kifejezésére.

Ebből már jól látható az, hogy annak a közegnek melyben szocializálódunk, legalább akkora szerepe van a színekkel kapcsolatos érzelmek kialakulásában, mint a biológiának és a pszichológiának. Úgy is fogalmazhatunk, hogy a trendek alakulása nem kizárólag a színek lélekre, érzelmeinkre gyakorolt hatásától függ.

A kérdés kulturális antropológiai szempontból is vizsgálható. Csak akkor kaphatunk teljes képet a design vagy kiadványtervezés során használt színsémák változásairól, ha mindkét aspektust egyenlően jelentős alkotóelemként kezeljük.

A célközönség, mint szubkultúra

Abban az esetben, ha egy adott termék, szolgáltatás, vagy épp márka arculatának színvilágát kell kiválasztanunk, a legfontosabb kérdés, hogy kikből tevődik össze célközönségünk. A fentiek ismeretében érdemes a meghatározott réteget egy nagyobb kulturális közegen belül egyfajta szubkultúraként kezelnünk.

Ez annyit tesz, hogy az egészre vonatkozó szabályok mellett azokat a tényezőket is figyelembe kell vennünk, melyek kizárólag a leszűkített csoport jellemzőinek tekinthetők.

Tetszik ez a cikk?

Adja meg a leggyakrabban olvasott e-mail-címét, és amint megjelenik egy új cikk az oldalon, máris elküldjük azt Önnek!

Tételezzük fel például, hogy egy általunk tervezett reklámkiadvány kifejezetten önálló egzisztenciával rendelkező, 18 és 25 év közti fiatalokat céloz meg. Ebben az esetben érdemes a megjelenítés során fiatalos, nemzetközi viszonylatban is trendi, élnénk színeket használnunk. Olyan általános sémákat, melyek az európai kultúrkörön belül bármelyik ország hétköznapi fiataljának érzelmeivel képesek rezonálni.

Ha azonban kissé leszűkítjük a kört, abban az esetben már érdemes felülbírálnunk a döntést. Ilyenkor a célközönség tagjainak preferenciáit, életvitelét, és kommunikációs szokásait is meg kell vizsgálnunk. Meg kell találnunk az adott szubkultúra esetében releváns divatot, melyre „felkapaszkodva” sokkal hitelesebben nyerhetjük el célközönségünk valódi tagjainak érdeklődését.

Fontos-e a színekkel kapcsolatos trendek követése?

Rengetegszer hallani manapság, hogy sokkal menőbb dolog egyedinek lenni és kilógni a sorból, mint beállni a többiek közé, és követni a divatot. Nos, ez részben igaz, részben pedig csak hangzatos közhely.

Mindig lesznek olyan nemzetközi trendek, melyek meghatározzák a design világának alakulását. Legyen szó akár mainstream, akár kevésbé népszerű, szubkulturális irányvonalakról.

A divat egyszerre alkot esztétikai mércét, és erősíti a valahová tartozás érzetét. Éppen ezért elkerülhetetlen, hogy valamilyen módon mindnyájan kapcsolatba kerüljünk vele. Folyamatos változása, evolúciója pedig éppen ebből eredeztethető.

Ahogyan azonban fentebb is említettük, a trendeknek különböző fajtái léteznek. Akadnak olyanok, melyek nagyobb hatással, szélesebb kört manipulálva kerülnek a köztudatba. Mások pedig bizonyos rétegekhez, kisebb csoportosulásokhoz köthetők.

Teljes mértékben kilógni pedig egyetlen sorból sem lehet. A legtöbb tervezőre a jelenkor és a tegnap trendjei is hatással vannak. Ezek a hatások pedig tudatosan, vagy tudat alatt, de formálják gondolkodásmódunkat.

Tetszik ez a cikk?

Adja meg a leggyakrabban olvasott e-mail-címét, és amint megjelenik egy új cikk az oldalon, máris elküldjük azt Önnek!

Nagyon elégedettek vagyunk a nyomda munkájával, gyorsak, megbízhatóak, és segítőkészek, ajánlom mindenkinek, e profi csapatot. Koller Sándor

Elégedett vagyok a szuper gyors és pontos nyomdai munkával. Haraszti Márta

További olvasnivalók

Nyomdai ajánlatkérés a legegyszerűbben, leggyorsabban.

Kényelmesen és gyorsan.

Csak a legszükségesebb paraméterek bekérésével.

Ezek is érdekelhetik: