5+1 egyszerű design tipp azok számára, akik maguk tervezik kiadványukat

A kiadványtervezés írott és íratlan szabályai, melyeket az esztétikus végeredmény érdekében érdemes betartani.

Egy nyomdakész kiadvány megtervezése összetett feladat. Éppen ezért a tartalom szerkesztését, a tördelést, valamint a grafikai munkát is külön szakemberek végzik. Akadnak azonban olyan helyzetek, mikor a feladatok oroszlánrésze ránk hárul.

Ennek oka lehet a munkaerő vagy épp a költségvetés hiánya, esetleg az, hogy a fejünkben létező, tökéletes koncepció megvalósítását nem szeretnénk külsős munkaerőre bízni. Ebben az esetben magunk is nekivághatunk a kiadvány megtervezésének, azonban jó tudni azt, hogy akadnak olyan írott és íratlan szabályok is, melyeknek meg kell felelnünk.

Előbbiek közé tartoznak azok a követelmények, melyek teljesítése feltétlenül szükséges a nyomdai munka kivitelezéséhez. Utóbbiak közé pedig azok a paraméterek, melyek garantálják, hogy az általunk tervezett anyag megjelenése esztétikus, és képes arra, hogy elnyerje célközönségünk tetszését. Ezáltal átadva nekik vállalkozásunk üzenetét.

Az alábbiakban azok számára szeretnénk tanácsot adni, akik úgy döntenek, hogy grafikus hiányában önmaguk vágnak neki saját kiadványuk megtervezésének.

Gondolkodjunk a fogyasztó fejével

Kiadványtervezés során az első, és egyben legfontosabb dolog a célközönség megfelelő meghatározása. Legyen szó akár magazinról, akár prospektusról vagy brosúráról, a megjelenés központi szerepet játszik, és alapvetően meghatározza azt, hogy a kiszemelt célcsoport kézbe veszi-e az adott nyomdaterméket.

A tervezés során különösen érdemes odafigyelni arra, milyen színeket használunk, hiszen minden egyes színösszeállítás más-más csoportra gyakorolhat pozitív hatást, és más-más demográfiai rétegnek imponálhat. Ezzel a témakörrel a színek pszichológiáját boncolgató írásban már bővebben is foglalkoztunk.

Ne használjunk túl sok betűtípust

A nyomdai kiadvány tervezése során a megfelelő betűtípusok használata legalább annyira fontos, mint a tökéletes illusztrációké, vagy az ideális színkombinációké. Nem véletlen, hogy a tipográfiát sokan külön művészeti ág, vagy tudományként is kezelik.

Laikusok és kezdő grafikusok gyakorta esnek abba a hibába, hogy az általuk tervezett anyagot cifrábbnál cifrább betűtípusokkal zsúfolják tele. Ez azonban hatalmas hiba, hiszen az agy vizuális túlterheléséhez vezet, és a végeredmény zsúfolt és visszatetszést keltő lesz.

Azt is mondhatnánk, hogy a kevesebb ebben az esetben több. Kiadványunk oldalainak megtervezése során érdemes tehát arra törekednünk, hogy minél, kevesebb fajta fontot alkalmazzunk. A fajták változtatása helyett pedig inkább a betűk méretével, vastagsággal játszva teremtsük meg az adott oldal megjelenését.

Az ideális választást 2 vagy 3, egymáshoz kialakításban is passzoló betűtípus jelenti. Ez segít a vizuális egység megteremtésében, és abban, hogy a kiadványunk egyszerre legyen esztétikus és könnyebben befogadható is a célközönség számára.

Alkalmazzuk kreatívan a fehér felületeket

Legyen szó egy egyszerű gyerekrajzról vagy a legkomolyabb műalkotásról, minden egy fehér rajzlapból vagy festővászonból indul ki. Minden jó design alapja egy egyszerű fehér felület, melyet a fantáziánk segítségével kell megtöltenünk és élővé varázsolnunk.

Ahogy azonban a betűk esetében már említettük, a kevesebb néha több. A tökéletes kiadvány megtervezése során nem feltétlenül csak a grafikai elemekre kell támaszkodnod, hanem a fehér felületek megfelelő elrendezésére és használatára is.

Tetszik ez a cikk?

Adja meg a leggyakrabban olvasott e-mail-címét, és amint megjelenik egy új cikk az oldalon, máris elküldjük azt Önnek!

Sokan gondolnak úgy a fehér térre, mint egy minden áron kitöltésre váró felületre. Annyi információt zsúfolnak egy oldalra, amennyit csak lehetséges, azonban fontos tudni, hogy dizájnban az üres területeknek is megvan a maguk fontos szerepe.

A zsúfoltság nehezen befogadhatóvá teszi a tartalmat, és az olvasó könnyen érezheti úgy, hogy túlterheljük őt. A fehér terek lehetőséget adnak arra, hogy az információmorzsák feldolgozása közben megpihentessük a szemünket, és hogy könnyebben megtaláljuk a számunkra releváns, érdekes tudnivalókat.

Hagyatkozzunk a hierarchiára

Ha a közönség rápillant egy kiadványra, jobb esetben azonnal tudja, melyik a legfontosabb rész, amivel érdemes elkezdenie az olvasást. Elég csak az újságok főcímeire gondolnunk, majd maguknak a cikkeknek a tördelésére, illetve a hozzájuk tartozó illusztrációkra.

Minden egyes elem formázása más, és leginkább a betűk mérete határozza meg, milyen sorrendben haladunk a szöveg befogadásával.

Éppen ezért fontos, hogy odafigyeljünk az oldalakat megtöltő elemek hierarchiájára. A lényeges elemek kiemelése segít az olvasónak abban, hogy könnyebben befogadhassa a tartalmat, és hogy csak azokat a részeket kelljen elolvasnia, melyek valóban fontosak a számára.

A szabályokat nem mindig érdemes áthágni

Akadnak olyan írott és íratlan szabályok a kiadványtervezésben, melyeket akkor sem feltétlen tanácsos megszegnünk, ha modern, újító megjelenésre törekszünk. Ilyen például az aranymetszés arányának alkalmazása, mely egészen a nyomdászat kezdete előtti időkre nyúlik vissza.

Az aranymetszés lényege az arányosság által teremtett harmóniában rejlik. A matematikusok által megalkotott képlet a természetben megtalálható, legtöbb dologra (köztük az emberi testre) is igaz, így az aranymetszés szabályai alapján szerkesztett oldalak a szemünk számára természetesnek, kiegyensúlyozottnak hatnak. Éppen ezért érdemes fotózás, vagy grafikai munka során is alkalmazkodnunk ezekhez.

Képzeljük el nyomtatásban leendő kiadványunkat

Végül az egyik legfontosabb lépés, hogy nyomtatás előtt legyen egy tiszta képünk arról, hogyan is képzeljük el a végterméket. Gondolkodjunk el azon, valóban jól mutat-e papíron az általunk megálmodott koncepció. Bizonyos helyzetekben ugyanis nem feltétlenül néz ki jól nyomtatásban az, amit tervezés során a monitoron látunk.

Ez persze sok mindentől függhet. Az adott kiadvány méretétől, a tervezés során használt színektől, vagy az illusztrációként használt fotók és grafikák minőségétől is.

Ha vizuálisan mindent rendben találunk, akkor már nincs más dolgunk, mint ellenőriznünk a nyomdai munkálatokhoz feltétlenül szükséges paraméterek meglétét. Ha anyagunk megfelelő felbontású, jó színtartományban dolgoztunk, és a dokumentum rendelkezik nyomtatási jelekkel és kifutókkal, akkor elérkeztünk az utolsó stádiumba.

A megfelelő formátumban történő mentés után és eljött az anyagleadás ideje. Innentől kezdve pedig már csak a nyomda szakemberein múlik a végkimenetel.

Tetszik ez a cikk?

Adja meg a leggyakrabban olvasott e-mail-címét, és amint megjelenik egy új cikk az oldalon, máris elküldjük azt Önnek!

Gyors rendelkezésre állás és korrekt kivitelezés. Szép munka, gratulálok! Klikkmánia

Eddigi legprofibb es leggyorsabb nyomda akivel cegunk dolgozott. Nagyon segitokesz es gyors csapattal. Dobai Daniel

További olvasnivalók

Nyomdai ajánlatkérés a legegyszerűbben, leggyorsabban.

Kényelmesen és gyorsan.

Csak a legszükségesebb paraméterek bekérésével.

Ezek is érdekelhetik: